Postup pri podávaní žiadosti do domova sociálnych služieb a začatí poskytovania sociálnej služby
Podmienky prijatia občana do zariadenia sociálnych služieb upravuje zákon č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákona) v znení neskorších predpisov
KROK 1: Posúdenie odkázanosti na sociálnu službu
-
Ak má občan záujem o poskytovanie sociálnej služby v domove sociálnych služieb – nedovŕšil ešte dôchodkový vek, a je odkázaný na pomoc inej fyzickej osoby a jeho stupeň odkázanosti je najmenej V, alebo nedovŕšil ešte dôchodkový vek a je nevidiaci alebo prakticky nevidiaci a jeho stupeň odkázanosti je najmenej III.:
– podá si žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu – tlačivo na stiahnutie TU na príslušný vyšší územný celok v mieste jeho trvalého pobytu. Súčasťou žiadosti je Vyjadrenie lekára o zdravotnom stave žiadateľa, ktorý vyplní, podpíše a potvrdí Váš obvodný lekár.
-
Vyšší územný celok vydá na základe posúdenia odkázanosti Rozhodnutie o odkázanosti na poskytovanie sociálnej služby v domove sociálnych služieb a stanoví stupeň odkázanosti.
-
Po nadobudnutí právoplatnosti Rozhodnutia o odkázanosti na sociálnu službu v domove sociálnych služieb požiada občan vyšší územný celok alebo ním vybraného poskytovateľa sociálnej služby o poskytnutie sociálnej služby.
KROK 2: Podanie žiadosti o zabezpečenie poskytovanie sociálnej služby – tlačivo na stiahnutie TU
-
Občan, ktorý má záujem o poskytovanie sociálnej služby v domove sociálnych služieb podáva žiadosť o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby osobne alebo poštou. Po doručení žiadosti do zariadenia pracovník registratúry zaeviduje žiadosť v programe došlej pošty, žiadosť následne označí pečiatkou a vyznačí číslo došlej pošty a dátum doručenia žiadosti. Následne je žiadosť sociálnym diagnostikom zaevidovaná v registri žiadostí pod poradovým číslom, v akom bola doručená. Nasleduje posúdenie kompletnosti žiadosti, v prípade nekompletnosti sa žiadateľ vyzve k doplneniu.
-
Kompletná žiadosť o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby obsahuje:
-
Žiadosť o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby – podpísaná (predpísané tlačivo), v prípade žiadateľa, ktorý je pozbavený spôsobilosti na právne úkony, žiadosť podpisuje opatrovník a prílohu žiadosti tvorí rozsudok príslušného súdu o pozbavení spôsobilosti na právne úkony a uznesenie o ustanovení opatrovníka.
-
Právoplatné Rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu v domove sociálnych služieb.
-
Potvrdenie o príjme žiadateľa ( rozhodnutie Sociálnej poisťovne o výške poberaného dôchodku alebo potvrdenie z ÚPSVaR o poberaní dávky v hmotnej núdzi).
-
Vyhlásenie o majetku fyzickej osoby na účely platenia úhrad za sociálnu službu, úradne overené – tlačivo na stiahnutie TU
-
V prípade že v domove sociálnych služieb nie je voľné miesto, žiadosť o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby je zaradená do evidencie žiadostí pre domov sociálnych služieb. O zaradení do evidencie žiadostí je žiadateľ písomne oboznámený s uvedením kontaktnej osoby a telefónneho číslo, u koho sa môže o stave príslušnej žiadosti informovať.
-
Ak je v zariadení voľné vhodné miesto a žiadosť je kompletná, budúci prijímateľ sociálnej služby sa pozýva k prijatiu do zariadenia s určením termínu nástupu (oznamuje sa minimálne týždeň vopred) a informáciami potrebnými k nástupu (osobné doklady, osobné veci, lekárske vyšetrenia…atď.).
KROK 3: Začatie poskytovania sociálnej služby
Po nástupe do zariadenia je s občanom uzatvorená zmluva o poskytovaní sociálnej služby v súlade so zákonom č. 448/2008 Z.z.o sociálnych službách v znení neskorších predpisov a následne sa dohodnú ďalšie náležitosti spojené s poskytovaním sociálnej služby.